dijous, 20 de desembre del 2012

Perles de natura per Nadal


Al llarg d’aquests darrers mesos m’he dedicat a entrevistar estudiosos i religiosos de diferents doctrines i sensibilitats espirituals amb l’objectiu de conèixer com viuen les relacions amb la natura. Han estat converses molt interessants, publicades en aquest bloc, que contenen profundes reflexions que ens interroguen sobre la nostre actitud davant del món natural. Per aquest motiu m’ha semblat que un bon regal de Nadal seria escollir alguns d’aquests pensaments i presentar-los com a perles d’Advent.

Començaré per les meditacions dels seguidors de Buda i que expressen una concepció de la natura fonamentada amb: “una visió holística i el valor de la interdependència, és a dir, tot el que existeix té un sentit i està interrelacionat amb la resta de les parts. Per tant, quan estàs trepitjant la terra, sents les arrels sota teu, l’ombra de l’arbre que et protegeix... i sents que formes part d’un gran tot”. D’altra part, pels budistes la natura és: “un refugi de silenci i de contacte amb un mateix i amb el món”.

Pels sufistes, és a dir, els místics de l’Islam, la natura és: “el record del Real i per tant, del sagrat” o “un llibre curull de signes extraordinaris que espera ser llegit”.

Dins del cristianisme, he pogut parlar amb franciscans, jesuïtes, monjos i monges benedictines i amb una eremita. Alguns dels pensaments que més m’han colpit són els següents.

Sant Francesc d’Assís  va sentir i viure la comunió amb la terra, els arbres, les herbes i els animals, ho visqué com a regal, com a un veritable do de Déu i, per tant, ens hi  hem de relacionar amb respecte, amb  agraïment i germanor, tal com suggereix la lectura del Càntic de les criatures que escrigué el sant d’Assís

Per mi la natura és l’extensió del que sóc i quan la sento més és caminant. En caminar, integro el meu ritme corporal amb l’entorn i em sento en comunió

 Caminant entre boscos i muntanyes em sento un més i en comunió amb l’entorn, i aquesta realitat m’obre nous horitzons de vida

 la natura va esdevenir com un llibre iniciàtic on ho vas trobant tot, és a dir, tots aquells passos que t’ajuden a aprofundir en tu mateix, en la vida, en el misteri, en la relació entre jo i l’espai, entre jo i les persones”.

Bon Nadal !!


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada