dijous, 18 d’abril del 2013

Espiritualitat i natura segons Leonardo Boff


Leonardo Boff és un teòleg i filòsof nascut al Brasil (1938) i que és considerat  un dels pares de la teologia de l’alliberament (www.leonardoboff.com)

Boff   explica[1] que l’esperit prové de la paraula “espiritualitat”, que és la qualitat de tot el que respira, és a dir, l’ésser humà, els animals i les plantes. També dins d’aquesta categoria cal situar-hi el conjunt del nostre planeta i tot l’Univers. L’espiritualitat és una actitud que posa la vida en el centre i, alimentar l’espiritualitat, és  estar obert a tot el que és portador de vida i cultivar, en el teu interior, la vivència que tot està interrelacionat , que no existeixen compartiments tancats i, a la vegada, entendre que aquest tot està relacionat amb la darrera realitat. Per tant, l’espiritualitat neix del sentiment de comunió amb tots els éssers i aquest tot ens assenyala una realitat més elevada. En conseqüència, no estem per damunt de ningú, sinó, al contrari, estem al costat i al favor de tots els éssers vius.

Per tot plegat, el que cal globalitzar és el sentiment de solidaritat amb tothom, però sobretot amb els més febles, així com valoritzar el conjunt de les formes de vida i venerar la natura  de la qual  formen part i en som responsables. A partir d’aquesta presa de consciència podem utilitzar la ciència i la tècnica com a mitjans per satisfer les nostres necessitats i per refer o mantenir els equilibris ecològics.

Per Boff, ens cal tornar als mestres fundadors : sant Francesc d’Assís, Teilhard de Chardin o Mahatma Gandhi. Per ells, vam conèixer la importància d’estimar i sentir-se en comunió amb les persones i el medi natural que ens envolta. Ara bé, també cal incorporar l’univers al nostre interior i recuperar el nucli emocional relacionat amb la natura.

Segon Leonardo Boff, podem diferenciar entre una ecologia ambiental, una altra de social, de mental i una d’integral.

L’ecologia ambiental, tot i que es preocupa de trobar solucions als problemes que la nostra societat genera en l’entorn natural, segueix situant l’ésser humà i la societat fora de la natura, en el pur estadi de contemplació que es produí en un moment històric determinat, fet pel qual alguns filòsofs afirmen que ens en començàrem a separar.

L’ecologia social  insereix  la persona i la societat dins de  la natura, però els analitza com a parts separades i diferenciades. Propugna el paradigma del desenvolupament sostenible. Doctrina de difícil aplicació en un societat majoritàriament  energívora i clarament insostenible.
L’ecologia mental propugna que els problemes ambientals que pateix el planeta són producte de la societat que tenim i de la mentalitat predominant que es fonamenta en l’antropocentrisme i el sentiment de dominància vers el món natural. Aquesta visió contrasta amb la solidaritat còsmica la qual implica que tots els éssers vius tenen la mateixa  importància i estan interrelacionats. Aquesta branca de l’ecologia proposa fer una pedagogia de la benevolència la qual es fonamenta en el respecte per tots els éssers vius i, d’altra part, promou una visió no materialista de la natura, que generi  actituds de gaudi cap a la bellesa i la complexitat del  nostre entorn. Per aconseguir-ho, reclama  rescatar la dimensió femenina de l’home i la dona. Aquesta nova actitud ens ha de fer més sensibles envers  els misteris de la vida i, en conseqüència, rescatar la dimensió sagrada que hi ha en el món natural. En conclusió, per poder superar la crisi ecològica  ens cal un altre perfil de ciutadà, que sigui més sensible, més cooperatiu i més espiritual.

L’ecologia integral parteix de la visió unitària del planeta i neix amb les fotografies fetes pels primers astronautes de la terra des de l’espai. Des de fora, el planeta apareix com un punt blau i blanc. Per tant, la visió unitària es percep clarament des de l’exterior. Aquesta visió holística de la terra no és simplement una suma de les parts, sinó una totalitat orgànica que alguns científics van anomenar Gaia. Aquesta cosmovisió ha de fer evident que la missió de la persona és tenir present sempre la globalitat i, en conseqüència, superar l’antropocentrisme. No som el centre res, som una part d’un tot. Per tant, neix el cosmocentrisme que ens genera la necessitat d’integrar-ho i relacionar-ho tot .

El resultat d’aquest canvi de mentalitat ens han de portar a fer les paus amb la Terra i refer l’aliança de respecte i fraternitat que hem de mantenir amb el nostre entorn humà i natural i, tenir present, que l’amor és present a tot arreu: des del nostre cor a la llum que prové del sol i que ens permet viure.



[1] Leonardo Boff 2003). La voz del arco iris, Editorial Trotta, Madrid.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada