Aquest estiu hem pogut visitar dos grans museus holandesos: el petit però extraordinari Mauritshuis (www.mauritshuis.nl) a La Haia i el Rijksmuseum (www.rijksmuseum.nl) d’Amsterdam.
En el Mauritshuis es troben algunes de les obres dels grans mestres de la pintura flamenca,és a dir, la desenvolupada a Flandes entre els segles XV i XVII i que, partint de les temàtiques religioses pròpies de la pintura gòtica, són capaços de desenvolupar-ne de noves: el paisatgisme, el retrat, el costumisme de la vida quotidiana...
De la visita al museu i en relació amb els boscos ,hi ha hagué un quadre que va captar la nostra atenció de manera especial, es titula:Escena forestal i és de Gerard David (1460-1523). Es tracta d’una pintura que retrata un dens bosc de roures, faigs i nogueres, i els arbres apareixen pintats amb gran detall (Fotografia 1).
Fotografia 1. Escena forestal. Gerard David, 1510 |
Cal assenyalar que, dins del bosc, no hi ha cap figura humana, només uns animals pasturant. De la primera observació vam treure’n la conclusió que era pintura clarament naturalística, sense cap rerefons religiós.
La nostra sorpresa va ser notable quan posteriorment vam llegir en les explicacions que vam trobar en el mateix museu, que el tema del bosc no era un element estrictament decoratiu sinó que estava inspirat en uns versicles del profeta Isaïes (Is,32: 15-16). D’altra part, aquestes dues pintures eren el tancament d’un tríptic de temàtica religiosa i, per tant, aquestes peces només podien observar-se quan el tríptic estava tancat.
¨"Fins que vessi sobre nosaltres l’esperit vingut de dalt. Aleshores el desert es convertirà en un jardí, i el jardí serà tingut per un bosc”
(Is,32: 15-16)
En conclusió vam passar de pensar que ens trobàvem davant d’un dels primers paisatges forestals -ja que es va pintar el 1515 -a entendre que el bosc tenia una clara simbologia religiosa dins d’una obra estrictament religiosa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada